Tendintele sectorului IMM din Romania MEMO al Comisiei Europene cu referire la România

– Bruxelles, 15 octombrie 2012 –

  • IMM-urile din România reprezintă 99,7% din totalul întreprinderilor, fiind responsabile pentru:
    • Ø 52,7% din valoarea adăugată brută în economie;
    • Ø ocuparea forÈ›ei de muncă din sectorul privat non-financiar in proportie de 67,2%.
  • 20% dintre IMM-uri sunt active în sectoarele productive de înaltă tehnologie È™i sectoarele în care sunt utilizate cunoÈ™tinÈ›e intensive – ambele sectoare fiind considerate cheie pentru competitivitatea viitoare a țării.
  • IMM-urile sunt relativ mai răspândite în România, comparativ cu ansamblul UE. Sectorul românesc al IMM-urilor este într-un proces de recuperare lentă din criză. Ocuparea forÈ›ei de muncă È™i valoarea adăugată brută s-au stabilizat în 2010 – 2011, deÈ™i ele sunt încă mult sub nivelul de dinaintea crizei.
  • Rezultatele României se află sub media UE pentru È™apte din principiile Small Business Act (SBA), doar cel privind “spiritul antreprenorial” aflându-se peste media europeană. ÃŽn 2011, România a abordat, prin măsuri specifice de politică publică, opt din zece domenii ale SBA, cu accent pe “spiritul antreprenorial” È™i pe “receptivitatea administraÅ£iei publice”.

Tendintele sectorului IMM din Romania

(numar de IMM; ocuparea fortei de munca; valoarea adaugata bruta)

Annual Report IMM 2011 – 2012 – EN

2 thoughts on “Tendintele sectorului IMM din Romania MEMO al Comisiei Europene cu referire la România

  1. Viorel Vulpe

    Principalele 10 prioritati pentru mediul de afaceri si sectorul IMM-urilor in 2013

    1. Asigurarea unui CADRU LEGAL STABIL SI PREDICTIBIL pentru mediul de afaceri, cu imbunatatirea in 2013 doar a aspectelor privind reducerea birocratiei si a fiscalitatii, precum si valorificarea aquis-ului si a bunelor practici ale UE (exp. transpunerea Directivei 2011/7/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale (reformare), al carei temen maxim de transpunere expira la data de 16 martie 2013), cu respectarea transparentei decizionale si a dialogului social calitativ cu confederatiilor patronale, cu realizarea sistematica de evaluari de impact a fiecarui nou act normativ si a analizelor cost-benficiu pentru IMM-uri.

    2. ADOPTAREA UNEI NOI LEGI PENTRU INTREPRINDERILE MICI SI MIJLOCII, care sa asigure implementarea deplina la nivel national a Small Business Act (SBA), aplicarea principiului „Reglementati mai intai pentru IMM-uri” si cresterea treptata de la 0,4% la 1% din PIB a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru finantarea programelor de dezvoltare, a masurilor de sprijinire a infiintarii de noi intreprinderi si de sustinere a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, la nivel national si local, pentru perioada 2013-2020.

    3. CRESTEREA SUMELOR ALOCATE PROGRAMELOR DE INFIINTARE SI DEZVOLTARE A INTREPRINDERILOR MICI SI MIJLOCII, raportat la efectul multiplicator inregistrat in 2012, cu alocarea prioritara a 300 milioane euro pentru sustinerea financiara a programului start-up in perioada 2013-2014, care va asigura crearea unui numar de 300.000 locuri noi de munca si cresterea cu 4,26% a PIB in perioada 2013-2016.

    4. RELANSAREA PROCESULUI INVESTITIONAL, prin:

    DIVERSIFICAREA serviciilor oferite de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM si Fondul Roman de Contragarantare (in prezent FNGCIMM garanteaza pentru 1,4 mil. Euro si poate garanta pentru inca 2,5 mil. Euro, prin modernizarea serviciilor) in vederea relansarii finantarii IMM-urilor;

    Masuri de stimulare a IMM-urilor: impozitarea graduala a IMM-urilor nou infiintate – scutire de impozit in primul an, reducerea cu 50% a impozitului pe profit in cel de-al doilea an, cu obligativitatea de asigurare a functionarii societatii pe o durata de minim trei ani dupa finalizarea facilitatilor;

    Utilizarea unei parti din resursele POSDRU pentru finantarea microintreprinderilor similar proiectelor utilizate in alte tari, cum ar fi Italia;

    Reglementarea de STIMULENTE pentru crearea de noi locuri de munca;

    MODIFICAREA SI COMPLETAREA O.U.G. NR. 85/2008 privind stimularea investitiilor, aprobata prin Legea nr. 78/2009;

    IMBUNATATIREA CADRULUI LEGAL PRIVIND SCHEMELE DE AJUTOR DE STAT, cu modificarea criteriilor de acordare pentru a le face pe deplin accesibile IMM-urilor;

    Masuri proactive de stimulare a investitiilor: scutirea de impozit pe cladiri neterminate, care vor fi finalizate.

    5. DEZVOLTAREA IMM-URILOR DIN ROMANIA, PRIN SUSTINEREA DISTRIBUTIEI SI COMERCIALIZARII PRODUSELOR LOR:

    Extinderea masurilor adoptate prin Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, privind protectia impotriva intelegerilor si practicilor anticoncurentiale si accelerarea platilor comerciantilor catre toate IMM-urile furnizoare – din industria usoara, mobila, produse chimice, etc., care va stimula cresterea productiei industriale autohtone si va reduce importurile;

    Dezvoltarea unei retele de colectare in vederea distributiei produselor traditionale si locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori si mestesugari, cu implicarea financiara a fondurilor UE;

    Instituirea obligativitatii pentru marile lanturi de magazine de a asigura un spatiu minim de desfacere (30%) pentru prezentarea si comercializarea produselor traditionale si locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori si mestesugari din Romania;

    Dezvoltarea retelelor si centrelor de consultanta si informare pentru IMM-uri, a serviciilor de sprijin in afaceri, a portalurilor de solutii pentru IMM, sustinerea retelelor de cooperare dintre IMM-uri, centre de cercetare si universitati, organizatii de formare profesionala si formare profesionala continua, institutii financiare si consultanti;

    Sustinerea dezvoltarii organizatiilor IMM-urilor, pentru asigurarea de servicii complexe, adaptate specificului micilor intreprinzatori in vederea accelerarii recuperarii decalajului dintre Romania si UE (in Romania sunt 24 de IMM-uri/1000 locuitori, in UE sunt 42 de IMM-uri/1000 locuitori).

    6. IMBUNATATIREA ACCESULUI IMM-URILOR LA FINANTARE, PRIN:

    Simplificarea procedurilor, pentru cresterea ABSORBTIEI FONDURILOR STRUCTURALE;

    Imbunatatirea reglementarilor privind SCUTIREA IMPOZITULUI PE PROFITUL REINVESTIT;

    CRESTEREA ACCESULUI IMM-URILOR LA ACHIZITII PUBLICE: obligativitatea impartirii in loturi mai mici a obiectului achizitiei, simplificarea procedurii privind acordarea de avansuri, etc.;

    Reglementarea in regim de urgenta a OBLIGATIEI DE PLATA A VALORII CONTRACTELOR DE ACHIZITIE PUBLICA IN TERMEN DE MAXIM 30 DE ZILE calendaristice de la receptie, cu sanctiuni ferme (dobanzi si penalitati echivalente cu cele pentru datorii bugetare), cu transpunerea Directivei 2011/7/UE;

    Instituirea, potrivit practicii europene, a MEDIATORULUI DE CREDITE pentru IMM-uri, la nivelul fiecarui judet, dupa model francez, care sa asigure realizarea a 3 scopuri: cresterea creditarii IMM-urilor, oferirea de solutii intreprinderilor, in special sectorului IMM, pentru a obtine finantari de la banci si sesizarea Guvernului in cazul aparitiei unor probleme nerezolvate majore;

    SUSTINEREA DEZVOLTARII CEC CA BANCA PENTRU FINANTAREA IMM-URILOR si a programelor de microfinantare pentru microintreprinderi.

    7. Realizarea INVENTARULUI COMPLET AL TAXELOR NEFISCALE SI AL AVIZELOR, AUTORIZATIILOR SI LICENTELOR IN VIGOARE, inclusiv a procedurilor aplicabile pentru obtinerea acestora, care sa fie accesibil on-line si care sa constituie suportul reducerii cu cel putin 10% dintre acestea si simplificarii procedurilor administrative privind infiintarea si functionarea intreprinderilor si reducerea fiscalitatii si parafiscalitatii.

    8. Imbunatatirea legislatiei privind parteneriatul public-privat, in vederea reducerii plafoanelor stabilite de dispozitiile legale, pentru a le face operationale pentru intreprinzatorii din Romania, inclusiv pentru IMM-uri.

    9. Imbunatatirea reglementarilor privind executarea silita pentru debite bugetare, cu deblocarea conturilor bancare ale IMM-urilor si crearea unui sistem de reesalonare a sumelor, prin retinerea de maxim 30% din veniturile lunare, fara afectarea platii salariilor si activitatii curente.

    10.Realizarea unor ACTIUNI DE INTERES MAJOR PENTRU SECTORUL IMM-URILOR pe baza de parteneriat public-privat, cu valorificarea bunelor practici anterioare:

    Colaborare in realizarea „Cartei albe a IMM-urilor din Romania”-2013;

    Parteneriat in organizarea „Topului National al Firmelor Private din Romania – 2012” si pentru „Ziua Intreprinzatorilor”-2013;

    Colaborarea cu portalului de solutii pentru IMM: http://www.immromania.ro, pentru imbunatatirea accesului IMM-urilor la informatii, a relatiei autoritatilor publice cu intreprinzatorii si cresterea transparentei;

    Organizarea de evenimente (seminarii, mese rotunde, etc.) la nivel national si regional pentru IMM-uri;

    Consilier pentru IMM-uri la Ministerul Economiei din partea CNIPMMR, in regim de voluntariat.
    Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


4 × 6 =